Smerter mellom skulderbladene

Smerter mellom skulderbladene er svært utbredt. Denne type plager er blant de vanligste lidelsene kiropraktorer jobber med. Dysfunksjon i muskel og skjelettsystemet er den mest vanlige årsaken til plager mellom skulderbladene.

Symptomer:

Symptomene kan være fra vage, som spenninger, til tydelig smerte. I noen tilfeller vil det også kunne redusere vår evne til å bevege oss og med å puste normalt. Frekvens og intensitet vil variere stort. Noen opplever smerter i framsiden av brystet så vel som mellom skulderbladene. Utstrålende smerter mot sidene og brystregionen kan også forekomme. Heldigvis er dog alvorlige årsaker til smerter mellom skulderblad sjeldne.

Årsaker:

• Subluksasjoner / feilstillinger i ryggsøylen, ribber og skuldre. Muskulære spenninger og triggerpunkter oppstår ofte som et resultat av en slik dysfunksjon, men kan også forekomme på egenhånd ved statiske posisjoner, dårlig holdning osv.

• Psykologisk: Stress, angst og anspenthet
• Mage/ tarm sykdom
• Hjerte og karsykdommer
• Lungesykdom
• Prolaps
• Brudd/fraktur

Undersøkelse:

Ved første konsultasjon har vi alltid først en grundig og detaljert samtale (sykehistorie) samt klinisk undersøkelse som inkluderer funksjonelle, ortopediske og nevrologiske tester etter behov. Det er her man får den viktigste informasjonen på hvilken type assistanse pasienten trenger. Hvis samtalen og tester ikke indikerer en potensiell alvorlig årsak eller skade går man videre med undersøkelser der man kjenner etter funksjonelle feil, som kalles subluksasjoner, i ryggsøylen, ribbeina og skuldre. Til slutt vil også en røntgenundersøkelse ofte gjøres for å utelukke skade, sykdom og misdannelser. Et slikt bilde gir også verdifull informasjon leddenes tilstand og nøyaktige posisjon. Dette gir en kvalitetssikring på vår kiropraktiske behandling.

Ved behov vil du også bli henvist ut for videre undersøkelser med bildediagnostikk, som MR og til spesialist.

Behandling:

En kiropraktors jobb er å finne eksakt hvor potensielle feilstillinger/ subluksasjoner sitter og korrigere de tilbake presist og forsiktig med hendene våre. Ved å korrigere disse vil normal funksjon gjenopprettes og potensielt press på nervebaner, brusk, sener og ribbein fjernes. Dette vil legge til rette for at kroppen kan lege seg selv så raskt og presist som mulig. Selve bevegelsen er en kort, presis, lett, men hurtig bevegelse. Meget sjelden vil dette være ubehagelig eller smertefullt, men siden det er en rask bevegelse kan det føles noe overraskende.

Etter normalisering av funksjonen vil råd om rehabilitering og forebygging bli gitt. I noen tilfeller vil ytterligere rehabilitering med fysioterapeut eller personlig trener også være nødvendig etter normal funksjon og stabilitet er oppnådd.

Timebestilling

Bestill time hos Helsfyr Kiropraktor nå.

Plager

Her kan du se alle plagene vi jobber med.

Har du spørmål angående våre tjenester?